Caterina Antonia Dattilo si è laureata in Architettura (4/S) nel 2007 presso l'Università degli Studi di Napoli "Federico II". Nel 2011 ha conseguito il titolo di Dottore di Ricerca in "Ingegneria delle Costruzioni" presso la stessa Università. Negli anni del dottorato ha collaborato in diversi progetti nazionali ed europei principalmente presso il Dipartimento di Strutture per l’Ingegneria e l’Architettura di Napoli ma anche con il Dipartimento Infrastrutture Design Engineering Architettura dell’Università di Chieti - Pescara “G. D’Annunzio”. Dal 2009 al 2010 frequenta uno stage formativo presso l’European Commission Joint Research Centre (JRC) con sede in Ispra (VA). Dal 2015 entra a far parte del Dipartimento di Ingegneria Industriale (DIEF) dell’Università di Firenze come assegnista di ricerca. Attualmente (dal febbraio 2023) ricopre il ruolo di ricercatore Legge 240/10 a tempo determinato presso il medesimo dipartimento. Filo rosso delle sue attività è la tematica della sostenibilità applicata all’ingegneria.
- Attività relative al Progetto TRIM (Tecnologia e Ricerca industrial per la Mobilità Marina) incentrato sulla comparazione ambientale (mediante analisi LCA) di due differenti soluzioni costruttive per una scocca di uno yatch dislocante della Azimut-Benetti S.p.A.
- Attività in collaborazione con la multinazionale Baker Hughes (BH) riguardanti analisi ambientali (con LCA) da effettuare su componenti di un treno di compressione (in corso; inizio settembre 2022)
- Attività con l’azienda 2C COVERI Srl concernenti il confronto ambientale (con LCA) tra diversi materiali in metallo impiegati nella realizzazione di accessori e particolari per la moda (in corso; inizio settembre 2022)
- Supporto tecnico-operativo ad attività sulla Life Cycle Sustainability Assessment nell'ambito di: progetto europeo NEOHIRE (NEOdymium-Iron-Boron base materials, fabrication techniques and recycling solutions to HIghly REduce the consumption of Rare Earths in Permanent Magnets for Wind Energy Application); collaborazione con l’azienda Marelli
- Attività incentrata su due principali obiettivi: i) identificazione di un approccio metodologico volto all’integrazione dei risultati delle analisi ambientali (LCA), economiche (LCC) e sociali (S-LCA); ii) determinazione di un indicatore unico di sostenibilità attraverso l’applicazione del metodo Fuzzy-TOPSIS
- Collaborazione nelle attività di ricerca del progetto Europeo ENLIGHT (Enhanced Lightweight Design) incentrato sullo sviluppo di soluzioni progettuali innovative per componenti di autoveicoli elettrici
- Attività sui metodi multicriterio (MCDA) funzionali ad analisi comparative della sostenibilità di tecnologie innovative
- Attività di ricerca nell’ambito dei progetti europei ASTERICS (Ageing and efficiency Simulation & TEsting under Real world conditions for Innovative electric vehicle Components and Systems) ed IMPROVE (Integration and Management of Performance and Road Efficiency of Electric Vehicle Electronics) relativamente alle analisi degli impatti ambientali (mediante LCA) ed economici (attraverso LCC) applicata al settore automotive
- Attività di supporto per l'implementazione di interfacce grafiche e documentazione per la valutazione di impatto ambientale di edifici in acciaio e con struttura mista
- Attività di supporto alla ricerca “Caratterizzazione della forma degli spostamenti per lo snervamento e per la risposta sismica attesa di telai di acciaio con nodi trave-colonna semirigidi e dissipativi”
- Attività incentrate sui concetti di Eco-Design (progettazione sostenibile) e Life Cycle Design (progettazione basata sulla durabilità) con individuazione di casi studio catalogati per tipologia di materiale
- Analisi degli impatti ambientali (LCA) di edifici in cemento armato per confrontare diverse tecnologie di adeguamento strutturale post-sisma
- Analisi e valutazione dei requisiti funzionali e strutturali per la realizzazione di abitazioni per le emergenze
Legenda
Caterina Antonia Dattilo completed her Architecture degree (4/S) at the University of Naples "Federico II" in 2007. She then earned her PhD in "Construction Engineering" from the same university in 2011. During her doctoral studies, she worked on several national and European projects, primarily at the Department of Structures for Engineering and Architecture in Naples, but also at the Department of Infrastructure Design Engineering Architecture at the University of Chieti-Pescara “G. D'Annunzio". From 2009 to 2010, she underwent a training internship at the European Commission Joint Research Center (JRC) in Ispra (VA). In 2015, she joined the Department of Industrial Engineering (DIEF) at the University of Florence as a research fellow. Currently, she works as a researcher at the same department under Law 240/10 since February 2023. The red thread of her activities is the theme of sustainability applied to engineering.
- Activities related to the TRIM Project (Technology and Industrial Research for Marine Mobility) focused on the environmental comparison (by means of LCA analysis) of two different construction solutions for a body of a displacement yacht of Azimut-Benetti S.p.A.
- Activities in collaboration with the multinational Baker Hughes (BH) concerning environmental analysis (with LCA) to be carried out on components of a compression train (ongoing; beginning of September 2022)
- Activities with the company 2C COVERI Srl concerning the environmental comparison (with LCA) between different metal materials used in the production of accessories and details for fashion (in progress; beginning of September 2022)
- Technical-operational support to activities on the Life Cycle Sustainability Assessment under: European Project NEOHIRE (neodymium-ferro-boron base materials, manufacturing techniques and recycling solutions to greatly reduce the consumption of Rare Earth in Permanent Magnets for Wind Applications); collaboration with Marelli Company
- Activity focused on two main objectives: i) identification of a methodological approach aimed at integrating the results of environmental (LCA), economic (LCC) and social (S-LCA) analyses; ii) determination of a single sustainability indicator through the application of the Fuzzy-TOPSIS method
- Collaboration in the research activities related to the European project ENLIGHT (Enhanced Lightweight Design) focused on the development of innovative design solutions for electric vehicle components
- Activities on multicriteria methods (MCDA) for comparative analysis of the sustainability of innovative technologies
- Research activities on the European projects ASTERICS (Ageing and efficiency Simulation & testing under Real world conditions for Innovative electric vehicle Components and Systems) and IMPROVE (Integration and Management of Performance and Road Efficiency of Electric Vehicle Electronics) with regard to the analysis of environmental (LCA) and economic (LCC) impacts applied to the automotive sector
- Support activities for the implementation of graphic interfaces and documentation for the environmental impact assessment of steel and mixed structure buildings
• February 2013 - April 2013. Occasional independent work assignment at the Department of Structures for Engineering and Architecture - University of Naples “Federico II”
- Research support activities on "Characterization of the shape of the displacements for yielding and for the expected seismic response of steel frames with semi-rigid and dissipative beam-column nodes"
- Activities focused on the concepts of Eco-Design (sustainable design) and Life Cycle Design (design based on durability) with identification of case studies cataloged by type of material
- Environmental impacts analysis (LCA) of reinforced concrete buildings to compare different post-earthquake structural adaptation technologies
- Analysis and evaluation of functional and structural requirements for the emergency houses